Een veilige leeromgeving
Wij vinden het uiterst belangrijk dat onze leerlingen zich veilig en gezien voelen en met plezier naar school gaan. Coaches hebben in hun lessen een persoonlijke en vriendelijke benadering naar leerlingen. Als Waterland hebben wij een eigen manier ontwikkelt om met de leerlingen om te gaan. We proberen op een juiste manier te handelen, ook in de ogen van onze leerlingen. Al onze medewerkers zijn hier in getraind. Zo hebben wij een pedagogische conciërge en daarnaast hebben wij een achterwacht, dat is een collega die leerlingen die om wat voor reden dan ook een les niet kunnen volgen een taak geeft of ze gewoon even tot rust laat komen. We hebben onze leerlingen voortdurend in beeld. We sluiten aan bij de behoefte van onze leerlingen. Wat hebben ze op dat moment nodig?

Actief leren.
Wij vinden het belangrijk dat een leerling zijn eigen talenten, competenties en mogelijkheden leert ontdekken. Samen ontdekken we wat een leerling wel kan, waar hij goed in is! Zo krijgt een leerling zicht op zijn toekomstmogelijkheden. Vanuit een veilige vertrouwde interne stage maken leerlingen kennis met de praktijk bij onze externe stagebedrijven. We dagen onze leerlingen uit beter te presteren, meer uit zichzelf te halen.  We  vinden het bovendien belangrijk dat onze leerlingen eigenaarschap vertonen. De leerling is mede verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces. Drie keer per jaar is er een gesprek met leerling-ouders/verzorgers-coach over de voortgang en ontwikkeling van de leerling. De leerling presenteert zijn voortgang, behaalde competenties en doelen tijdens het gesprek aan de aanwezigen.  Ouders/verzorgers kunnen vrijwel alles van hun kind wat school betreft digitaal volgen via Presentis, ons leerlingvolgsysteem.

Maatwerk

Maatwerk is kenmerkend voor het praktijkonderwijs: elke leerling volgt, zeker in de bovenbouw waar een leerling zich meer oriënteert op uitstroom naar werk of vervolgopleiding, een eigen leerroute die aansluit bij wat hij of zij kan en graag wil. Theorie wordt tot leven gebracht en verdiept door middel van praktische vakken en stages. De klassen zijn klein en elke leerling krijgt intensieve, persoonlijke begeleiding. We leggen daarbij een sterke nadruk op begeleiding en ondersteuning. Op school is voor extra ondersteuning een ambulant begeleider werkzaam net als een verzuim coördinator en orthopedagogen. Zij helpen en begeleiden leerlingen en coaches/medewerkers met hulpvragen over ontwikkeling, opvoeding en/of gedrag. Daarnaast werken wij nauw samen met externe hulporganisaties.

Om hun kansen op de arbeidsmarkt en bij vervolgopleidingen te vergroten kunnen leerlingen branchecertificaten, diploma’s en het Praktijkschooldiploma behalen. Ook werken wij samen met het mbo zodat een deel van onze leerlingen op Het Waterland in het vijfde leerjaar, de Entreeopleiding kan volgen en het Entree-diploma kan behalen.

Praktijkervaring
Wij willen onze leerlingen vooral praktijkervaringen op laten doen. We helpen onze leerlingen met het verwerven van algemene- en specifieke werknemersvaardigheden. We bieden onze leerlingen de mogelijkheid om een diploma praktijkonderwijs of een praktijkverklaring te behalen. We zien onze leerlingen staan en we helpen ze te groeien naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Bovendien willen we dat onze leerlingen taalvaardig zijn zodat ze opdrachten, zowel mondeling als schriftelijk, begrijpen.
De maatschappij heeft ook behoefte aan praktisch geschoolde arbeidskrachten.

Burgerschap
Wij willen onze  leerlingen vaardigheden bijbrengen om ze voor te bereiden op onze samenleving. Onderwijs in digitale vaardigheden is een belangrijk onderdeel. Belangrijke onderwerpen die besproken worden zijn: wat komt erbij kijken als je later zelfstandig gaat wonen, als je voor een baas werkt, wat is duurzaam- en milieubewustheid, hoe vul je je vrije tijd in en hoe ga je om met sociale media? Leerlingen moeten immers een plek verwerven in een inclusieve, voortdurend veranderende culturele samenleving.

KERNWAARDEN

Wat mag een leerling op het Waterland van zijn coaches verwachten?

• Ik mag fouten maken en krijg kansen
  • Ik snap wat en waarom iets zo is
  • Ik mag er zijn en word gezien
  • Ik ben eigenaar en verantwoordelijk voor mijn eigen ontwikkeling